#Децентралізація: перші вибори до районних рад новостворених районів. ВІДЕО
Чим небезпечна спрощена процедура зміни виборчої адреси? Які виклики та проблеми виникли під час формування територіальних виборчих комісій? Та що необхідно знати напередодні виборчого процесу?
Ці та інші запитання обговорили учасники експертної дискусії «Місцеві вибори 2020: що варто знати сьогодні». У дискусії взяли участь народні депутати України, представник Державного реєстру виборців, представники асоціацій органів місцевого самоврядування, експерти.
Це четверта подія на тему місцевих виборів, яку організовує Український кризовий медіа-центр у рамках програми USAID DOBRE. Цього разу у центрі обговорення був ряд запитань щодо підготовки до старту виборчого процесу, який має розпочатися 5 вересня.
Чому деякі місцеві вибори будуть першими, а деякі черговими?
В Україні відбудуться чергові вибори до обласних рад.
Натомість до районних рад відбудуться не чергові, а перші вибори. Це пояснюється тим, що старі райони ліквідували, а натомість створили нові.
Також на перші вибори підуть об’єднані громади.
За словами Олени Бойко, народної депутатки України 8-го скликання, наразі різниця між цими виборами – лише дата призначення.
“Була дискусія, чому у нас перші вибори призначені на всьому базовому рівні (до ОТГ – ред). Позиція Мінрегіону: у зв’язку з тим, що у нас нові адмінцентри і нові райони, тому і базовий рівень і йде на перші вибори. Звісно, не зрозуміло чому, наприклад, Ужгород, який не змінював своєї територіальної основи, має йти на перші вибори. Це експертна дискусія, адже у нас є стаття 288 Виборчого кодексу, в якій говориться: «Перші вибори депутатів сільських, селищних, міських голів призначаються в разі об’єднання територіальних громад, утворенні нових теродиниць, інших змін адмінтерустрою, в результаті яких утвориться новий орган місцевого самоврядування». 92 стаття Конституції України – терустрій змінюється лише згідно з законами України. Щодо календарної різниці – це лише дата призначення перших чи чергових виборів. Чергові вибори відповідно до чинного законодавства – до 26 липня, перші – до 15 серпня. У всьому іншому законодавець зробив паралельні календарні процедури. Виборець практично не відчує зміни у тому, чи це перші, чи чергові вибори. Питання в іншому. Якщо законодавець визначає перші вибори як такі – чи буде це підставою для оскарження?”.
Андрій Магера, заступник голови Центральної Виборчої Комісії у 2017-2018 роках:
“Я хотів би ще наголосити на тому, наскільки Конституційним буде проведення будь-яких виборів 25 жовтня, крім чергових. Якщо подивитися 141 статтю Конституції, то там вказано, коли відбуваються чергові вибори. Це питання на сьогоднішній день не закрите. Також я не знаю, наскільки було правильним утворювати всі без винятку територіальні комісії. Це є в прикінцевих положеннях закону. Зверніть увагу. У нас же області не помінялись. Для чого нам було утворювати обласні виборчі комісії? Я не розумію логіки ЦВК, коли вони поутворювали їх зі словом «територіальна» в назві. Замовлення нових вивісок для комісій, замовлення нових печаток, витрати інші з державного бюджету України – не думаю що збоку законодавця це було правильне рішення”.