Горщиківська громада
Житомирська область, Коростенський район

Законопроєкт 4382 повертає послуги ДРАЦС уcім громадам

Дата: 20.11.2020 13:38
Кількість переглядів: 209

У Верховній Раді України 16 листопада зареєстровано законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права громадян на доступ до державної реєстрації актів цивільного стану у зв’язку з укрупненням територіальних громад» (№4382).

Фото без опису

Законопроєкт розроблено з метою забезпечення права громадян на отримання таких базових адміністративних послуг як державна реєстрація народження, шлюбу, смерті.

Проблема полягає у тому, що внаслідок однозначно правильної і позитивної децентралізаційної реформи мільйонам громадян України наразі суттєво ускладнено доступ до державної реєстрації народження, шлюбу, смерті.

Це зумовлено тим, що у законодавстві України закріплено різний обсяг повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану (далі – ДРАЦС) між різними територіальними громадами. Зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, смерті. Відповідно міста обласного значення, в тому числі об’єднанні та укрупнені територіальні громади, що утворені на базі таких міст як шляхом добровільного приєднання, так і на підставі рішень Кабінету Міністрів України про затвердження територій територіальних громад не мають повноважень у сфері ДРАЦС.

Така ситуація особливо негативно вплинула саме на мешканців колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) рад, які мали у своїх громадах власних посадових осіб (чи виконавчі органи), що здійснювали повноваження ДРАЦС. З моменту входження у нову укрупнену територіальну громаду на базі міста обласного значення такі повноваження втрачаються.

Відповідно негативними наслідками ситуації, зумовленої насправді важливою та успішною децентралізаційною реформою в Україні, були і є:

  • втрата компетенції ДРАЦС у колишніх сільських, селищних і міських (міст районного значення) радах;
  • потреба мешканців з відповідних населених пунктів на доїзди до нового адміністративного центру територіальної громади у підрозділ ДРАЦС Міністерства юстиції, нерідко на відстані 30-40 км. В умовах поганого транспортного сполучення, а в 2020 році – ще й карантинних обмежень – це великі виклики, ризики і втрати.

Ця ситуація ще більше загострюється після виборів 25 жовтня 2020 року, адже ще більша кількість громадян України потрапили у юрисдикцію  територіальних громад, утворених на базі міст обласного значення.

Попри реалізоване у бюджетному законодавстві та плановане повсюдно в інших сферах вирівнювання статусів усіх територіальних громад через виключення у законодавстві статусу міст обласного значення – наразі такі зміни у компетенційне законодавство не внесені, і відповідно невизначеність зберігається.  

Не особливо допомагає у цій ситуації і механізм щодо налаштування послуг ДРАЦС через ЦНАП на підставі Наказу Міністерства юстиції «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» від 29.08.2019 № 2825/5. Адже:

  • по-перше, для громадян ця модель залишається неефективною. Бо громадянину замість одного візиту у свій орган місцевого самоврядування (ОМС), потрібно два візити у ЦНАП. Це окремий виклик в умовах укрупнених територіальних громад, в тому числі через великі відстані та проблему транспортного сполучення, карантинні обмеження;
  • по-друге, таке налаштування послуг через ЦНАП потребує тривалого часу і зусиль ОМС та органів Мін’юсту. А поточна процедура взаємодії є обтяжливою, адже вимагає щоденної фізичної передачі документів ДРАЦС від ОМС до Мін’юсту і навпаки.

Законопроєкт пропонує якнайшвидше надати територіальним громадянам, утвореним на базі міст обласного значення, принаймні базові повноваження у сфері ДРАЦС: реєстрацію народження, шлюбу, смерті.

Потрібно взяти до уваги, що сфера РАЦС – це досить масові послуги. Народжуваність в Україні в рік складає біля 300-400 тисяч осіб. Кількість померлих у 2019 році склала понад 580 тисяч осіб, що відносить потребу у державній реєстрації таких фактів до числа найзатребуваніших.

Цей крок дозволить ОМС використати власну мотивованість, гнучкість та мобільність в отриманні таких повноважень та забезпечити доступ до таких послуг своїм мешканцям.

У разі наявності таких повноважень у всіх ОМС, полегшиться інтеграція цих послуг у ЦНАП, їх надання у старостинських округах. Тобто багато мешканців України можуть і не відчути негативного впливу, а такі швидкі послуги як державна реєстрація народження, смерті і далі будуть надаватися швидко (за один візит) та максимально близько до громадян.

Передбачені законопроектом зміни пропонувались в розробленій експертами Програми «U-LEAD з Європою» Білій книзі державної політики у сфері адміністративних послуг. Асоціації органів місцевого самоврядування (Асоціація міст України, Асоціація ОТГ) також підтримують законопроект.

Оскільки сам законопроект досить лаконічний – це мінімальні зміни, що повинні швидко вирішити проблему, то його можна ухвалити у досить короткі строки за основу і в цілому.

Автор: Василь Сегін, координатор відділу впровадження політик напряму з покращення якості надання адміністративних послуг для населення Програми «U-LEAD з Європою»


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь